Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego napływają od konsumentów zgłoszenia dotyczące sprzedaży przez linie lotnicze większej ilości biletów niż mają miejsc na pokładzie. Przewoźnicy uzasadniają overbooking pandemią COVID-19.
Jakie prawa mają konsumenci?
Linie lotnicze tłumaczą, że sprzedają więcej biletów niż mają miejsc na pokładzie z powodu pandemii. Obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień, czy pozytywnych wyników testów na Covid-19.
Pamiętajmy jednak, że jeżeli linia lotnicza odmówi nam wejścia na pokład z powodu braku miejsca, nawet jeżeli tłumaczy się pandemią, przysługuje nam:
· prawo do opieki: posiłków i napojów,
· prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia,
· zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem,
· odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy).
Należy zaznaczyć, że przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do dobrowolnej rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym.
Przewoźnicy tłumaczą, że obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień, czy pozytywnych wyników testów na Covid-19.
Przydatnym narzędziem do wyliczenia wysokości odszkodowania jest Kalkulator Praw.
Wystarczy wpisać lotnisko wylotu oraz lotnisko miejsca docelowego, a kalkulator sam wyliczy wysokość rekompensaty.
Jeżeli linia lotnicza nie zadba o opiekę pasażerów w czasie oczekiwania na lot zastępczy i pasażerowie na własny koszt będą musieli wykupić nocleg, transport lub posiłki, powinniśmy zadbać o dowody w postaci paragonów. O zwrot należy się wówczas ubiegać, wysyłając pisemną reklamację do przewoźnika.