Jakie prawa przysługują konsumentom nabywającym towary poza siedzibą przedsiębiorcy?
Ze sprzedażą bezpośrednią mamy do czynienia w sytuacji, gdy dokonujemy zakupu poza stacjonarnym punktem sprzedaży detalicznej, a więc np. w czasie wizyty akwizytora, czy też zorganizowanego pokazu.
Bez wątpienia dla wielu konsumentów taka forma zakupów jest bardzo wygodna i korzystna. Niestety czasami korzyści okazują się wątpliwe - doświadczenie pokazuje bowiem, że niektórym przedsiębiorcom z przestrzeganiem praw i dobrych obyczajów jest nie po drodze. By uchronić kupujących przed nieuczciwymi praktykami, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nieustannie monitoruje rynek sprzedaży bezpośredniej. Obecnie toczy się aż 16 postępowań dotyczących podmiotów działających w tej branży. UOKiK przygląda się m.in. sprzedawcom wyrobów paramedycznych, garnków, urządzeń do gotowania, pościeli, a także firmom oferującym sprzedaż energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych.
Wśród najczęściej kwestionowanych praktyk związanych ze sprzedażą bezpośrednią jest ukrywanie tożsamości przedsiębiorcy i handlowego celu działań. Przykładem mogą być wizyty przedstawicieli sprzedawców energii, przedstawiających się konsumentom jako reprezentanci dotychczasowych usługodawców, którzy jedynie aktualizują dane abonentów. Podpisując podsuwane przez akwizytorów dokumenty, konsumenci nie zdają sobie sprawy, że właśnie dokonują zmiany usługodawcy. Urząd kwestionuje również nieprzekazywanie konsumentom egzemplarza umowy. Powoduje to, że o zmianie dostawcy usługi klient dowiaduje się dopiero w momencie otrzymania faktury, co uniemożliwia skuteczne odstąpienie od zawartej niekorzystnie umowy. Zgodnie z prawem, każdy przedsiębiorca składający ofertę handlową ma obowiązek poinformować konsumenta o zamiarze zawarcia umowy oraz o podmiocie, w którego imieniu działa. Wprowadzanie w błąd, a nawet niedoinformowanie potencjalnych klientów, jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.
PAMIĘTAJ
• Akwizytor - Zanim zaprosisz go do środka, ustal, kogo reprezentuje i co oferuje. Poproś o wylegitymowanie się i zapytaj o możliwość telefonicznej weryfikacji oferty przedstawiciela u przedsiębiorcy.
• Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie, ustal czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Można o to zapytać dzwoniącą do nas osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą do nas zaproszenie pisemne.
• Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Większe jest wtedy ryzyko dokonania nieracjonalnych wyborów co do warunków, na jakich zostaje zawarta umowa.
• Poczekaj z zakupem, zastanów się i sprawdź różne możliwości. Zanim skorzystasz z oferty, skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim. Pamiętaj: jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro.
• Jeżeli rozmyślisz się po nabyciu produktu, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą.
• 801 440 220 – pod tym numerem telefonu udzielane są bezpłatne porady prawne (opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora). Wiele informacji o zakupach od akwizytora można znaleźć w serwisie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl