LEX SECURE

Blog

Najważniejsze są pytania, Lex Secure zna odpowiedzi.
blog
Windykacja a prawa konsumenta

Czym jest windykacja polubowna i czy różni się od sądowej? Na jakie etapy można podzielić działania podejmowane przez firmę windykacyjną? O czym powinniśmy dowiedzieć się z pierwszego wezwania do zapłaty? Jakie prawa konsumenta przysługują dłużnikowi? Gdzie może zgłosić nielegalne praktyki?
1. Działania, jakie firma windykacyjna podejmuje wobec dłużnika, dzielą się na kilka etapów. Pierwszy krok to wezwanie do zapłaty i przedstawienie proponowanych warunków i terminów spłaty, kolejny to negocjacje z dłużnikiem, aż wreszcie zawarcie ugody oraz spłata zadłużenia zgodnie z ustalonymi zasadami.
2. Rozróżniamy windykację polubowną (gdy firma windykacyjna kontaktuje się listownie, telefonicznie lub w ramach wizyty konsultanta) i windykację sądową (kiedy do sądu kierowany jest pozew, a sprawa może się skończyć u komornika).
3. To, w jaki sposób powinna przebiegać profesjonalna windykacja polubowna, określają Zasady Dobrych Praktyk, stosowane przez profesjonalne firmy windykacyjne zrzeszone w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF). Warto podkreślić, że wszystkie firmy windykacyjne powinny działać zgodnie z prawem i przestrzegać norm etycznych. Uwagi do działania jednej z firm zrzeszonych w KPF, można zgłosić do Komisji Etyki KPF, (etyka@kpf.pl). Na straży rzetelności działań wszystkich firm z branży finansowej stoi Biuro Rzecznika Finansowego, które przyjmuje skargi i pomaga konsumentom. Można odwołać się także do Federacji Konsumentów.
4. Pierwsze wezwanie do zapłaty powinno dokładnie opisywać zaległą płatność, zawierać dane wierzyciela, szczegółową kwotę należności, a także numer faktury, rachunku lub umowy, z której wynika to zadłużenie.
5. Profesjonalny windykator powinien zadbać o to, by kontakt z osobą zadłużoną był kulturalny i uprzejmy. Rozmowy telefoniczne lub wizyty powinny być podejmowane w czasie i miejscu, które nie będą uciążliwe dla osoby zadłużonej. Profesjonalny windykator podczas wizyty terenowej powinien przedstawić się, okazać identyfikator oraz upoważnienie do działania wydane przez firmę windykacyjną z wyraźnym określeniem zakresu swojego umocowania.
6. Firma windykacyjna powinna również zapewnić zachowanie tajemnicy oraz pełną ochronę danych osobowych osoby zadłużonej. Przekazywanie jakichkolwiek informacji związanych ze sprawą osobom trzecim jest niedozwolone.
7. Firma windykacyjna nie powinna stosować praktyk zakazanych i niedozwolonych. Jej celem zawsze powinna być ochrona interesów kontrahenta i poszanowanie praw osoby zadłużonej.

Blog
11.06.2021

Zasiłek opiekuńczy do końca roku szkolnego

Czytaj więcej
Aktualności
02.06.2021

Urlop prawa pracodawcy i pracownika

Czytaj więcej
Aktualności
28.05.2021

Dorabiasz do świadczenia przedemerytalnego? Musisz zgłosić to do ZUS

Czytaj więcej
Sprawdź wszystkie wpisy

Zostaw wiadomość, oddzwonimy!

24H INFOLINIA:

+ 48 501 538 539

NAPISZ DO NAS:

prawnik@opiekaprawna.pl