Upadłości biur podróży znowu dają o sobie znać. O czym powinni pamiętać turyści, dochodząc swoich praw? Na co należy zwracać szczególną uwagę?
W sytuacji upadłości biura podróży, należy rozróżnić dwa przypadki:
• gdy zakupiono zorganizowaną wycieczkę w biurze podróży lub
• gdy u touroperatora wykupiono wyłącznie połączenie czarterowe, bez pobytu na miejscu.
W pierwszej ze wskazanych sytuacji pasażera chronią udzielone gwarancje ubezpieczeniowe, a także przepisy dotyczące Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, które stanowią dodatkowe zabezpieczenie w przypadku niewypłacalności biura podróży lub pośrednika turystycznego.
Jeśli mamy do czynienia z bankructwem biura podróży, mamy możliwość ,w zależności od sytuacji - domagać się pokrycia kosztów kontynuacji wycieczki lub też zwrotu pieniędzy już wpłaconych . Turystów, którzy w momencie upadłości biura podróży przebywają za granicą, obejmuje opieka Marszałka Województwa, co pozwala im być spokojnymi o powrót do domu. Gdyby nie Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, uzyskanie świadczeń od upadającej spółki byłoby niezwykle trudne.
Jeśli mamy do czynienia z bankructwem biura podróży, mamy możliwość - w zależności od sytuacji - domagać się pokrycia kosztów kontynuacji imprezy turystycznej lub też zwrotu pieniędzy wpłaconych na poczet odwołanej wycieczki.
W przypadku upadłości spółki, w pierwszej kolejności zaspokajane są zobowiązania podatkowe lub inne zobowiązania publicznoprawne. Lista wierzycieli zazwyczaj jest długa, a pierwszeństwo w odzyskaniu pieniędzy mają instytucje państwowe. Może zatem dojść do sytuacji, w której majątek spółki się wyczerpie, zanim dojdzie do zaspokojenia roszczeń poszczególnych klientów.
W drugim przypadku – gdy w wyniku upadłości biura podróży niemożliwe są do zrealizowania połączenia czarterowe, które były realizowane przez linię lotniczą należącą do biura podróży i oferowane do sprzedaży jako pojedynczy element (bez zorganizowanej wycieczki), procedura dochodzenia roszczeń wygląda inaczej.
Loty czarterowe realizowane przez przewoźników lotniczych, zakupione za pośrednictwem biur podróży, są objęte Rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., które daje pasażerom prawo do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych między innymi w przypadku odwołania lotu.
Należy złożyć reklamację do przewoźnika lotniczego, podając w uzasadnieniu trasę czarteru oraz numer lotu. Zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2014, pasażerom może przysługiwać odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 €, w zależności od długości trasy lotu.