Przy korzystaniu z usług fryzjerskich, kosmetycznych czy też wielu innych, często bywa, że efekt końcowy nie spełnia naszych oczekiwań lub jest niezgodny z zawartą umową. Przykładowo, w wyniku ingerencji fryzjera, nasze włosy mogą zostać zniszczone, a kolor wyjść całkowicie inny od zamierzonego. Co do zasady prawo stoi po stronie konsumenta, dlatego warto wiedzieć w jaki sposób należy walczyć o swoje prawa.
Podstawowym uprawnieniem, jakie przysługuje niezadowolonemu klientowi jest złożenie reklamacji do wykonawcy usługi, czyli przykładowo fryzjera. Zasadniczo, każdy z nas ma świadomość, że zareklamować można zakupiony produkt, telewizor czy lodówkę, ale niewielu z nas wie, że reklamacji podlegają także usługi. Co istotne, aby skutecznie reklamować wykonaną usługę, klient powinien umieć wskazać niedopatrzenie lub winę usługodawcy. Reklamacja nie będzie bowiem skuteczna, jeżeli niezadowolenie będzie wynikać wyłącznie z naszego widzimisię tj., np. w przypadku gdy wspólnie z fryzjerem wybierzemy określony model fryzury, która następnie wyda nam się niepasująca do naszej urody.
Należy wskazać, iż pierwszym krokiem do zareklamowania usługi będzie ustne przedstawienie reklamacji usługodawcy. Jeżeli po tego typu działaniu usługodawca nie będzie poczuwać się do winy oraz nie wyrazi chęci naprawienia swojego błędu lub niedopatrzenia, wówczas klient powinien złożyć reklamację w formie pisemnej. Wskazana reklamacja powinna zawierać najistotniejsze informacje dotyczące usługi, tj. datę, miejsce jej wykonania, opis niepożądanych rezultatów oraz rodzaj oczekiwanej przez klienta rekompensaty. W piśmie reklamacyjnym warto wskazać podstawę prawną naszych żądań, tzn. art. 471 (odpowiedzialność kontraktowa) oraz art. 638 w zw. z art. 556 Kodeksu cywilnego (rękojmia).
W związku ze zgłoszoną reklamacją, usługodawca powinien dokonać stosownych poprawek. Co istotne, alternatywną możliwością, jaką posiada klient, jest także żądanie zwrotu uiszczonej zapłaty, np. w sytuacji, gdy dokonanie poprawek nie będzie możliwe. W takim wypadku konieczne będzie przedstawienie otrzymanego dowodu zapłaty, np. paragonu.