Tegoroczne wakacje już za nami. Nie zawsze przebiegały one bezproblemowo. Opóźniony lot, zagubiony bagaż czy warunki wypoczynku niezgodne z umową powinny nas skłonić do złożenia reklamacji. Jak przygotować reklamację i w jakim terminie ją wysłać?
Terminy na wysłanie reklamacji mogą się różnić w zależności od problemu.
· Opóźniony lub odwołany lot: rok (zgodnie z polskim prawem).
· Uszkodzony bagaż: 7 dni
· Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie
· Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni - reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
· Opóźniony /odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
· Opóźniony / odwołany rejs statkiem – 2 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
· Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu najlepiej bezzwłocznie
· Reklamacja usługi turystycznej – przepisu nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po 3 latach.
· Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu najlepiej bezzwłocznie.
Okres przedawnienia może się różnić w zależności od przepisów danego kraju, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji.
Reklamacja powinna być wysłana w formie pisemnej. Dołączamy do niej:
· Imię i nazwisko konsumenta
· Dane kontaktowe
· Opis reklamacji
· Roszczenie
· Załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć)
WAŻNE: nie wysyłaj oryginałów dokumentów, a ich kopie.
W przypadku odrzucenia reklamacji bądź braku odpowiedzi w czasie 30 dni, warto zwrócić się poradę lub pomoc do organizacji konsumenckiej.
Gotowe szablony reklamacji ECK: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/