LEX SECURE

Blog

Najważniejsze są pytania, Lex Secure zna odpowiedzi.
Blog prawniczy Lexsecure
Jak dochodzić swoich praw - prawo konsumenta a zwrot towarów

Najważniejsze ustawowe prawa konsumenta obejmują zwrot towaru. Dotyczy to zwrotu niepożądanych towarów zakupionych online oraz prawa do zwrotu wadliwych towarów zakupionych online lub w sklepie stacjonarnym.
Oddawanie niechcianych przedmiotów zakupionych w sklepie nie jest prawem automatycznym – musisz sprawdzić zasady dotyczące zwrotów obowiązujące w danym sklepie.
Sprzedawca musi trzymać się tego, co jest napisane w regulaminie. Jednocześnie pamiętaj, że po zakupach stacjonarnych sprzedawca może, lecz wcale nie musi przyjąć od ciebie zwrotu. Często wynika to wyłącznie z jego dobrej woli. Duże sieciówki rozwiązują to w taki sposób, że zwrot pieniędzy następuje na kartę podarunkową do wykorzystania w danym sklepie.
Prawa konsumenta – zwrot towaru kupionego online
Jeśli Twój przedmiot został zakupiony online, telefonicznie lub poprzez pocztę, jako klient masz prawo do zwrotu konsumenckiego zgodnie z regulaminem umów konsumenckich. Przewiduje on okres odstąpienia od umowy, który rozpoczyna się w momencie złożenia zamówienia i kończy się w ciągu 14 dni od dnia otrzymania towarów.
Następnie masz kolejne 14 dni od daty powiadomienia sprzedawcy, że chcesz anulować zamówienie, aby zwrócić towary.
Zwrot wadliwych towarów
Jesteś uprawniony do naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy, nawet jeśli produkt nie jest objęty gwarancją. Dzieje się tak na podstawie rękojmi. W przypadku skorzystania z niej nabywca ma prawo do zwrotu wszelkich środków poniesionych na zakup produktu.
Masz prawo do zwrotu pieniędzy, jeśli zwrócisz wadliwy produkt w ciągu 30 dni od otrzymania go, niezależnie od zasad dotyczących zwrotów w danym sklepie.
Prawo nie określa, w jaki sposób konsumenci mogą udowodnić, że usterka była obecna przy zakupie, co może sprawić problemy, gdy zostaniesz o to poproszony.
Przechowuj paragony lub inne dowody zakupu
Dobrą wiadomością jest to, że większość sprzedawców wybiera politykę zwrotów "dobrej woli", oferującą wymianę lub zwrot pieniędzy za większość oddawanych produktów.
Zasady zwrotu są zwykle drukowane na paragonach, na informacjach w sklepie i na stronie internetowej. Można również zadzwonić do działu obsługi klienta sklepu, aby poznać zasady dotyczące zwrotów.
Prawa konsumenta – zwrot towaru zakupionego niestacjonarnie daje ci niezależną możliwość oddania nietrafionego przedmiotu w ciągu 14 dni, bez konieczności podawania powodu swojej decyzji. W większości przypadków będziesz musiał jednak ponieść koszt wysyłki.
Większość sprzedawców detalicznych nakłada ograniczenia czasowe na zwrot nienaruszonych produktów, przedłużając ten termin do na przykład 30 dni, ale wiele z nich rozciąga ten czas. Możesz mieć więcej czasu, niż myślisz, aby zwrócić niechciany produkt.
Przy płaceniu w Internecie kartą płatniczą, masz dodatkowe prawa do wykonania chargebacku.
Prawa konsumenta – zwrot towaru działa na podstawie artykułu 27 Ustawy o prawach konsumenta.
Oznacza to, że obowiązuje jedynie wówczas, kiedy zwracającym towar jest konsument, a sprzedającym osoba prowadząca działalność gospodarczą. Dotyczy ona także właścicieli firm, ale tylko wówczas, kiedy dane towar zakupiony został w celu niezwiązanym bezpośrednio z prowadzoną działalnością.

Blog
17.09.2021

Wniosek o emeryturę z datą wsteczną ? Wyłącznie podczas pandemii

Czytaj więcej
10.09.2021

Bankructwo – czyli jak uratować majątek wspólny?

Czytaj więcej
03.09.2021

Częste nieobecności w pracy. Jak prowadzić rozmowy poabsencyjne.

Czytaj więcej
Sprawdź wszystkie wpisy

Zostaw wiadomość, oddzwonimy!

24H INFOLINIA:

+ 48 501 538 539

NAPISZ DO NAS:

prawnik@opiekaprawna.pl