
Osobie ubezpieczającej samochód - która w opisywanej sprawie była powodem - skradziono zakupiony samochód.
Zakład ubezpieczeń odmówił jednak wypłaty odszkodowania z uwagi na fakt, że jeden z kluczyków do samochodu nie działał. Czy taki powód może stanowić podstawę do braku wypłaty odszkodowania?
Jak wynika to z wyroku Sądu Najwyższego o sygn. IV CSK 730/16, może. Najpierw Sąd Okręgowy oddalił żądanie o odszkodowanie, wskazując iż przed zakupem powód powinien sprawdzić, czy klucze pozwalają otworzyć i uruchomić auto. Nie czyniąc tego, dopuścił się rażącego niedbalstwa.
Sąd Najwyższy utrzymał werdykt dodając przy tym, że kwestia czy drugi kluczyk jest oryginalny czy dorobiony jest wtórna, skoro nie można nim uruchomić samochodu. A to oznacza, że powód, wbrew oświadczeniu w deklaracji ubezpieczeniowej, dysponował tylko jednym kluczykiem pozwalającym korzystać z auta. W deklaracji ubezpieczeniowej powód powinien więc podać, że ma tylko jeden klucz.
Sprawa pokazuje jak ważne jest przekazywanie informacji ubezpieczycielowi zgodnie z prawdą. Jeżeli nie jesteśmy czegoś pewni odnośnie samochodu, powinniśmy sprawdzić przed podaniem informacji ubezpieczycielowi. Art. 815 § 3 k.c. wprowadza bowiem domniemanie związku przyczynowego między okolicznością niepodaną ubezpieczycielowi a powstaniem szkody.